Γνωριμία
To Kodu είναι ένα περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού, που πρωτοεμφανίστηκε το 2009, αναπτύχθηκε από τα FUSE Labs της Microsoft με σκοπό την σχεδίαση παιχνιδιών και γενικότερα αλληλεπιδραστικών τρισδιάστατων κόσμων. Σχεδιάστηκε για να λειτουργεί μόνο σε Xbox 360 και λειτουργικά Microsoft. Η σχεδίαση του Kodu βασίστηκε σε αρχές σχεδιασμού άλλων εκπαιδευτικών περιβαλλόντων προγραμματισμού όπως της Logo, του AgentSheets, Etoys (Squeak) και Alice. Σχεδιάστηκε έτσι ώστε να είναι ένα δημιουργικό και ευχάριστο περιβάλλον για τον κάθε χρήστη αλλά ιδιαιτέρως για να είναι προσιτό και εύχρηστο σε παιδιά μικρής ηλικίας. Κάποιες από τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος Kodu είναι το παραμετροποιήσιμο τρισδιάστατο περιβάλλον σχεδίασης και ο ιδιαίτερος τρόπος προγραμματισμού που εμπεριέχει.
Ο προγραμματισμός στο Kodu έχει απαλλαχθεί από την εφαρμογή πολλών βασικών εννοιών προγραμματισμού που βρίσκουν εφαρμογή σε άλλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού. Ο προγραμματισμός βασίζεται σε μια σειρά από οδηγίες της μορφής, όταν συμβεί κάτι τότε κάνε αυτό (WHEN... DO...). Ένα παράδειγμα εντολής γραμμένης με περιγραφικό τρόπο είναι: When – see – red – fruit > Do – move – towards – quickly. Βέβαια ο προγραμματισμός στο Kodu γίνεται με οπτικό τρόπο, επιλέγοντας με το ποντίκι ή το χειριστήριο του Xbox συνθήκες και ενέργειες που θα συμβούν όταν ισχύει η συνθήκη, και προσθέτοντάς τα στην οδηγία που θα δημιουργηθεί. Για να λάβει χώρα ο προγραμματισμός προηγουμένως πρέπει να έχει δημιουργηθεί ένας κόσμος τριών διαστάσεων (με την πληθώρα των εργαλείων που παρέχονται) και να έχουν προστεθεί τα αντικείμενα και χαρακτήρες (από ένα μεγάλο αριθμό που επίσης παρέχεται από το περιβάλλον) που θα δρουν μέσα σε αυτόν. Η συμπεριφορά κάθε αντικειμένου – χαρακτήρα και ο τρόπος αλληλεπίδρασης αυτού με τον κόσμο είναι αυτά που καθορίζονται με τον προγραμματισμό.
Βασικά συστατικά του περιβάλλοντος Kodu είναι:
-
Το κύριο μενού που εμφανίζεται με την είσοδο στο Kodu, όπου μπορεί επιλεχθεί η δημιουργία ενός νέου κόσμου «Νέος κενός κόσμος», η επιλογή εμφάνισης κόσμων που υπάρχουν τοπικά στον υπολογιστή «Ο κόσμος του Kodu» (κόσμοι δημιουργημένοι από τον χρήστη, κόσμοι από την εγκατάσταση του Kodu και κόσμοι οι οποίοι έχουν μεταφορτωθεί τοπικά από την κοινότητα), η επιλογή εμφάνισης κόσμων που υπάρχουν στην κοινότητα του Kodu «Κοινότητα» (κόσμοι του χρήστη εάν έχει μοιραστεί κάποιους αλλά και άλλων χρηστών), η επιλογή ρυθμίσεων γενικών παραμέτρων του περιβάλλοντος «Επιλογές», η επιλογή «Βοήθεια» και «Έξοδος από το Kodu».
-
To βασικό περιβάλλον σχεδίασης του Kodu:
-
Με τις οδηγίες χρήσης στο πάνω αριστερά μέρος.
-
Το μενού εικονιδίων στο κάτω μέρος (με διάφορα εργαλεία και επιλογές όπως Αρχικό μενού, Παίξε παιχνίδι, Μετακίνηση κάμερας, εργαλείο προσθήκης ή επεξεργασίας χαρακτήρων και αντικειμένων, εργαλείο μονοπατιών, Βούρτσα εδάφους, εργαλείο δημιουργίας λόφων ή κοιλάδων, εργαλείο κάνε το έδαφος ομαλό ή επίπεδο, εργαλείο τράχυνσης εδάφους, εργαλείο προσθήκης / αφαίρεσης / χρωματισμού νερού, εργαλείο διαγραφής και η επιλογή Αλλαγή ρυθμίσεων κόσμου).
-
Τον κεντρικό χώρο όπου γίνεται η σχεδίαση του κόσμου από τον χρήστη με την χρήση των εργαλείων του μενού εικονιδίων.
-
Την περιοχή ορισμού των οδηγιών που καθορίσουν την συμπεριφορά και την αλληλεπίδραση των χαρακτήρων και αντικειμένων του κόσμου.
-
-
Το παράθυρο εκτέλεσης του κόσμου που δημιουργείται, όπου παρατηρείται η συμπεριφορά και η αλληλεπίδραση των αντικειμένων και χαρακτήρων του κόσμου, που έχει ρυθμιστεί σύμφωνα με τις οδηγίες που ορίστηκαν από τον χρήστη.
-
Το αρχικό μενού όπου μπορεί ο χρήστης να αποθηκεύσει τον κόσμο που δημιουργεί, να εκτυπώσει τον κώδικα που έχει δημιουργήσει στον κόσμο του αλλά κ.ά.
Οδηγοί Χρήσης - Tutorials - Παραδείγματα Έργων
Βίντεο tutorials από Microsoft Research FuseLab
Βίντεο tutorials από Cracked Rabbit Gaming
Βίντεο tutorials από GeekyNicki
Βίντεο tutorials από Mr Britland
Προτάσεις Διδασκαλίας
Παρουσίαση από σεμινάριο προγραμματισμού στο περιβάλλον Kodu από Φωτιάδη Δημήτρη
Σχέδια μαθήματος και δραστηριότητες "The Kodu Classroom Kit for Educators" από Kodu Game Lab
Πρόγραμμα διδασκαλίας KODU σε μαθητές 7 και 8 ετών από Μatt Βritland
Σχέδια μαθήματος, δραστηριότητες, βίντεο, κόσμοι παραδείγματα, παρουσιάσεις από Kodu Game Lab
Πρόταση διδασκαλίας για πρώτες τάξεις δημοτικού από Matthew Lappin
To Kodu λειτουργεί σε περιβάλλοντα Windows και Xbox 360.
To Kodu είναι διαθέσιμο στα ελληνικά.
Σύνδεσμος μεταφόρτωσης: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=10056