Γνωριμία
Το περιβάλλον προγραμματισμού StarLogo είναι ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον προγραμματισμού που αναπτύχθηκε από τον Mitchel Resnick, Eric Klopfer, και άλλους στο MIT Media Lab και το MIT Teacher Education Program στη Μασαχουσέτη. Αρχικά η StarLogo δημιουργήθηκε με σκοπό να αποτελέσει μια γλώσσα προσομοίωσης βασιζόμενη σε πράκτορες. Σχεδιασμένη για την εκπαίδευση, η StarLogo μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές για την δημιουργία προσομοιώσεων.
Η πρώτη έκδοση StarLogo TNG εμφανίστηκε το 2008 αποτελώντας μια σημαντική μετάβαση από τον δισδιάστατο κόσμο της αρχικής StarLogo στον τρισδιάστατο κόσμο της StarLogo TNG (The Next Generation). Το περιβάλλον προγραμματισμού της νέας αυτής έκδοσης επιστρατεύοντας τον τρισδιάστατο αυτό κόσμο, που δημιουργήθηκε με χρήση OpenGL γραφικών, και μιας οπτικής γλώσσας προγραμματισμού, που βασίζεται σε πλακίδια εντολών, ενισχύει την ευκολία εκμάθησης και χρήσης αυτού του περιβάλλοντος. Επιπλέον δίνει και την δυνατότητα εισόδου από το πληκτρολόγιο καθιστώντας το έτσι ένα σπουδαίο εργαλείο για τον προγραμματισμό εκπαιδευτικών παιχνιδιών. Η StarLogo TNG όντας γραμμένη σε Java λειτουργεί στους περισσότερους υπολογιστές.
Ο προγραμματισμός γίνεται με σύρσιμο και εναπόθεση πλακιδίων εντολών στην περιοχή προγραμματισμού δημιουργώντας τελικά ακολουθίες πλακιδίων που αντιπροσωπεύουν το πρόγραμμα που θα εκτελεστεί.
Βασικά συστατικά του περιβάλλοντος προγραμματισμού της StarLogo TNG είναι:
-
Το μενού επιλογών, όπου υπάρχουν ενέργειες διαχείρισης αρχείων, επεξεργασίας προγράμματος, διαμόρφωσης περιβάλλοντος εργασίας κ.ά.
-
Η περιοχή με τις παλέτες των πλακιδίων εντολών, όπου εκεί υπάρχουν τρείς υποομάδες παλετών: η Factory (με παλέτες εγκατάσταση και εκτέλεση, κίνηση, λογική, έλεγχοι, τερέν, ίχνη, κείμενο, μαθηματικά, άλλοι πράκτορες, διαδικασία, μεταβλητές, λίστα, χρώματα, σχήματα, ήχοι), η My Blocks και η Subsets. Η δύο τελευταίες εμπλουτίζονται με πλακίδια εντολών κατά την διάρκεια δημιουργίας του προγράμματος από τον χρήστη (με την προσθήκη πρακτόρων, την δημιουργία διαδικασιών κ.ά.).
-
Η περιοχή προγραμματισμού, όπου εκεί γίνεται η εναπόθεση και η «συναρμολόγηση» των διαφόρων πλακιδίων εντολών ώστε τελικά να διαμορφωθεί τελικά το πρόγραμμα που θα εκτελείται. Η περιοχή αυτή χωρίζεται σε διακριτές υποπεριοχές, την περιοχή του εκάστοτε πράκτορα που έχει προστεθεί στον κόσμο (τοποθετούνται πλακίδια εντολών που αφορούν τον προγραμματισμό της συμπεριφοράς του πράκτορα), την περιοχή Όλοι (εδώ συμβαίνει προγραμματισμός που αφορά όλους τους πράκτορες του περιβάλλοντος), την περιοχή Εγκατάσταση (όπου συμβαίνει προγραμματισμός που αφορά την αρχικοποίηση του υπό δημιουργία κόσμου), η περιοχή Συγκρούσεις (όπου ορίζεται η συμπεριφορά των πρακτόρων που έχουν επιλεχτεί σε περίπτωση σύγκρουσης), και την περιοχή Εκτέλεση (όπου ουσιαστικά συμβαίνει ο συντονισμός και ορισμός του τρόπου εκτέλεσης όλων των παραπάνω).
-
Την σκηνή που είναι ένας νοητός κόσμος τριών διαστάσεων, όπου εκεί λαμβάνει χώρα η εκτέλεση και παρατήρηση του κόσμου που έχει δημιουργηθεί.
-
Την περιοχή εμφάνισης χειριστηρίων αρχικοποίησης και εκτέλεσης του κόσμου που έχει δημιουργηθεί όπως και απεικόνισης διαφόρων πληροφοριών που έχουν οριστεί να εμφανίζονται κατά την διάρκεια της εκτέλεσης του κόσμου. Στην ίδια περιοχή συμβαίνει και η δημιουργία, τροποποίηση του φόντου του κόσμου μας (υπάρχει η δυνατότητα ύπαρξης πολλών επιπέδων φόντων ή levels και εναλλαγής μεταξύ αυτών κατά την διάρκεια της εκτέλεσης).
Οδηγοί Χρήσης - Tutorials - Παραδείγματα Έργων
Παραδείγματα δημιουργίας μοντέλων "Complex Systems" από education.mit.edu
Λεξικό StarLogoTNG πλακιδίων από education.mit.edu
Tutorials για χρήση της StarLogo TNG από ictmindtools.net
Βίντεο tutorials από Project GUTS (Growing Up Thinking Scientifically)
Τutorials από Project GUTS (Growing Up Thinking Scientifically)
Βίντεο tutorials από Boston Public Schools' StarLogoTNG Project
Προτάσεις Διδασκαλίας
Σειρά μαθημάτων και συνοδευτικό υλικό (Computer Programming Tools in Schools) από education.mit.edu
Computer Modeling in the Science Classroom από computermodeling.pbworks.com
Δημοσιεύσεις
Andrew Begel και Eric Klopfer (2004), StarLogo TNG: An Introduction to Game Development
Eric Klopfer (2007), StarLogo TNG – Making game and simulation development accessible to students and teachers
Smith A., Duncan I. (2011), Biology Students Building Computer Simulations Using StarLogo TNG
Eric Klopfer (2008), StarLogo TNG science in student-programmed simulations
H StarLogo TNG μπορεί να εγκατασταθεί σε περιββάλλοντα Windows, Mac και Linux.
Εκδόσεις της StarLogo TNG στα ελληνικά διατίθενται για περιβάλλοντα Windows και Mac.
Σύνδεσμος μεταφόρτωσης: http://education.mit.edu/starlogo-tng/download/
Google ομάδα συζητήσεων για StarLogo TNG ( Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. )