Γνωριμία
Το πρωτότυπο σχεδιάστηκε από τον Alexander Repenning στο Πανεπιστήμιο του Colorado to 1989. Η έρευνα πάνω στο Agentsheets και το τον τρόπο που θα λαμβάνει χώρα ο προγραμματισμός πέρασε από διάφορα στάδια ξεκινώντας το 1991 με το προγραμματιστικό μοντέλο βασιζόμενο σε πράκτορες και γραφικού επανακαθορισμού οδηγιών (Agent-Based Graphical Rewrite Rules) ή αλλιώς προγραμματισμός με παράδειγμα (programming by example) όπου ο ορισμός των ενεργειών που κάνει ο πράκτορας (agent) ορίζονται με τον καθορισμό οδηγιών για την μετά κατάσταση του πράκτορα ανάλογα την πριν κατάσταση και τις συνθήκες που ισχύουν. Το 1996 και μετά από αρκετές βελτιώσεις στο πρώτο προγραμματιστικό μοντέλο ο προγραμματισμός στο Agentsheets πέρασε στο κόσμο του οπτικού προγραμματισμού ή ειδικότερα στο μοντέλο του απτού προγραμματισμού (Tactile Programming). Με αυτό το προγραμματιστικό μοντέλο είναι δυνατός ο προγραμματισμός με σύρσιμο και εναπόθεση συνθηκών, ενεργειών, οδηγιών και μεθόδων ορίζοντας έτσι την συμπεριφορά των πρακτόρων του έργου. Μάλιστα το Agentsheets ήταν από τα πρώτα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού που έκανε χρήση αυτού του τρόπου προγραμματισμού. Αυτός ο τρόπος προγραμματισμού χρησιμοποιήθηκε αργότερα και από άλλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού όπως το Etoys, το Alice και το Scratch. To 1991 το Agentsheets έγινε εμπορικό πακέτο, με περαιτέρω δυνατότητες (τρισδιάστατα γραφικά κ.ά.) και το περιβάλλον μεταφράστηκε και σε άλλες γλώσσες εκτός της Αγγλικής. Στην έκδοση 3.0 το 2010 το Agentsheets ενσωμάτωσε άλλο ένα σημαντικό χαρακτηριστικό στην διαδικασία προγραμματισμού, τον διαλογικό προγραμματισμό (Conversational Programming). Στο Agentsheets 3.0 ο προγραμματισμός γίνεται με διαλογικό τρόπο όπου πλέον το περιβάλλον επιπλέον ενημερώνει για την λογική του προγράμματος που δημιουργείται (για παράδειγμα ένα μια συνθήκη είναι αληθής ή όχι, αν μια οδηγία θα εκτελεστεί και εάν όχι γιατί δεν θα εκτελεστεί και γενικότερα ποια είναι η συμπεριφορά του πράκτορα).
Το Agentsheets μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την διδασκαλία προγραμματισμού και σχετικές με την πληροφορική δεξιότητες με την δημιουργία παιχνιδιών και προσομοιώσεων χωρίς να είναι αναγκαία πρότερη γνώση προγραμματισμού. Υπάρχει ακόμα και η δυνατότητα μετάβασης από το οπτικό περιβάλλον προγραμματισμού σε πιο παραδοσιακά περιβάλλοντα με την δυνατότητα μετατροπής των έργων δημιουργημένων στο Agentsheets σε Java κώδικα.
Παρόμοια με τα φύλλα εργασίας δεδομένων έτσι και στα φύλλα εργασίας πρακτόρων (Agentsheets) η κυρίαρχη μεταφορά είναι ένα πλέγμα εργασίας πάνω στο οποίο αντί για δεδομένα υπάρχουν πράκτορες που ουσιαστικά αντιστοιχούν σε κάποιες εικόνες. Αυτοί οι πράκτορες μπορούν να κινούνται, να παράγουν ήχους, να αντιδρούν στο ποντίκι και το πληκτρολόγιο του υπολογιστή και πολλά άλλα. Ο ορισμός όλων των παραπάνω γίνεται με οπτικό τρόπο, επιλέγοντας και αφήνοντας εντολές, έτσι ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή συμπεριφορά των πρακτόρων του έργου.
Βασικά συστατικά του περιβάλλοντος είναι:
-
Το μενού επιλογών.
-
Η εικονοθήκη όπου ορίζονται - δημιουργούνται οι πράκτορες του έργου και οι απεικονίσεις τους (διάφορες μορφές που μπορούν να παίρνουν κατά την διάρκεια της εκτέλεσης).
-
Η καρτέλα συμπεριφοράς κάθε πράκτορα όπου ορίζεται μια σειρά οδηγιών της μορφής «Αν .... Τότε....» που διαμορφώνουν τη συμπεριφορά του πράκτορα κατά την διάρκεια της εκτέλεσης του έργου.
-
Οι παλέτες με πλακίδια ενεργειών και συνθηκών από όπου μπορούν να επιλεχθούν και συρθούν στις καρτέλες συμπεριφοράς των πρακτόρων τα επιθυμητά πλακίδια.
-
Το πεδίο εργασίας όπου λαμβάνει χώρα η εκτέλεση του προγράμματος και παρατηρούνται τα αποτελέσματα ουσιαστικά του προγραμματισμού στο περιβάλλον.
Οδηγοί Χρήσης - Tutorials - Παραδείγματα Έργων
Οδηγός για AgentSheets 3.0 "Getting started with Agentsheets" από agentSheets.com
Βίντεο tutorials για χρήση AgentSheets από agentsheets.com
Tutorials δημιουργίας έργων στο AgentSheets από Scalable Game Design wiki
Tutorial εκμάθησης AgentSheets από Shodor Tutorials
AgentSheets Reference Manual από AgetSheets (pdf) (online)
Δημοσιεύσεις
Joaquim Carvalho (2000), Using AgentSheets to teach simulation to undergraduate students
Alexander Repenning, Making Programming more Conversational
Alexander Repenning and Andri IoannidouI (2011), Computational Thinking for Game Design
Alexander Repenning (2012), Programming Goes Back to School
Συγκεντρωμένες οι δημοσιεύσεις του δημιουργού του AgentSheets Repenning Alexander
Επιλεγμένες δημοσιεύσεις από agentsheets.com
Kyu Han Koh, A Novel Approach to Computer Aided Language Learning
To Agentsheets δεν είναι δωρεάν και μπορεί να εγκατασταθεί σε περιβάλλοντα Windows και Mac. Υπάρχει η εξελληνισμένη έκδοση 2.6.2 για τα Windows την οποία μπορεί κανείς να κατεβάσει κάνοντας εγγραφή μετά από την οποία δίνεται ένας κωδικός για εγκατάσταση και χρήση τριών ημερών.
Σύνδεσμος μεταφόρτωσης: http://www.agentsheets.com/products/trial/index.html